ירידת השווי או הערך של הרכב הקיים היא תרחיש שלא מעט ישראלים מתמודדים איתו מידי שנה. חלקם מציעים את הרכב למכירה לאחר כמה שנים בודדות, וחלקם מציעים את הרב למכירה לאחר שנים ארוכות של שימוש. ללא ספק, מכירת הרכב לאחר שנים מועטות של שימוש היא הדרך המקובלת והאידיאלית ביותר. אז מתי הכי כדאי למכור את הרכב בשוק הפרטי? מהם ההשלכות לגבי ירידת ערכו של הרכב? גרר עוזר מספרים.
למה הערך של הרכב יורד משמעותית – הנה הסיבה האמיתית
הערך והשווי של הרכבים בישראל יורדים בעקבות מספר נתונים: דגמים חדישים יותר שמוצעים לצרכן ע"י היצרן או היבואן, שינויים בעולם הרכבים העולמי, טרנדים גלובאליים, בלאי טבעי של הרכב, ודברים נוספים המשפיעים בצורה ניכרת על ירידת השווי וערכו של הרכב. למעשה, אלה הם חלק קטן מהסיבות לירידת ערכו של הרכב בצורה משמעותית וניכרת. הפחתת המחיר מושפעת מגורמים נוספים כמו: המותג, הקטגוריה הייחודית של הרכב, השקה וייצור של גרסה חדשה או מוגבלת, ודברים נוספים.
בסופו של עניין, אי אפשר לצפות מהי הסיבה האמיתית לירידת השווי של הרכב, אם זאת, ניתן לשער פרמטרים שעשויים להוביל לירידתו בצורה ניכרת ומשמעותית. אם נשכלל את כל הנתונים, ונבדוק יותר מ- 5 דגמים שונים, נקבל תוצאה אחידה: לאחר שלוש שנים המחיר עבור רוב הרכבים ירד משמעותית ב- 30% לפחות. למעשה, עוד בשנה הראשונה נקבל תוצאה צפויה של ירידת המחירון ב- 15% במינימום. ובעקבות הנתונים הללו הערך של הרכב יורד משמעותית כבר מהשנה הראשונה, ולכן מרבית מהצרכנים מוכרים את הרכב כבר בשנים הראשונות. אז האם כדאי למכור את הרכב ב- 3 שנים הראשונות? התשובה היא אחידה וסופית – כן, המחירון יורד והערך של הרכב מתבזבז.
מהי ירידת הערך הצפויה לרכבים חדשים לאורך השנים?
רכבים חדשים שעולים לכביש משנים את הסטטוס באופן מידי לרכבים יד שנייה. באופן כללי ומשוער, רכבים חדשים מאבדים כ- 10% כבר מתחילת הדרך, בחצי השנה הראשונה. ומהצד השני, כאשר רכב חדש משנה סטטוס ונמצא על הכביש כשנתיים מזמן קנייתו הוא מאבד כ- 25% מהערכו. ובמקרים אחרים, כאשר הרכב נכנס לשנה השלישית הוא יורד ב- 15% באופן ממוצע. לאחר מכן, בשנים הבאות, הרכב צפוי לרדת ב- 13-14% נוספים. באופן משוער וממוצע, רכבים בישראל מאבדים כ- 15% מהערך שלהם בכל שנה ושנה, ולפעמים זה פשוט לא משתלם להחזיק אותם והברירה היחידה היא למכור אותם לצרכנים או ליבואן. לדוגמא: אם קניתם רכב בשווי של 100,000 ₪ לאחר השנה השלישית המחיר מחירון צפוי לרדת ל- 45,000-50,000 ₪.
מעוניינים לדעת כמה הרכב שלכם שווה כעת? מהו הערך הנוכחי? קיימים מחשבונים אינטרנטיים שנועדו לספק את התשובה הישירה, לחשב את האחוזים, ולהעניק לגולש את הנתונים המלאים על ירידת הערך של הרכבים, כמה הוא שווה היום, ונתונים נוספים. ניתן למכור את הרכב לאחר 3 שנים ליבואן, ולקבל הצעה אטרקטיבית עבור רכישת רכב חדש בתוספת תשלום. מהנתונים שעולים, מהסקרים שנבדקו, מרבית מהצרכנים מוכרים את הרכב הקיים בשלושת השנים הראשונות, וזאת במטרה לא לאבד מערך הרכב.
מתי כדאי למכור את הרכב ולקנות רכב חדש
שלושת השנים הראשונות של הרכב הם המשמעותיות ביותר, ירידת הערך בזמן הזה נמצאת בשיאה. לאחריה, הערך של רכב ירד באחוזים קטנים יותר ולא משמעותיים. בצורה הכי הגיונית ורווחית, כדאי ומומלץ למכור את הרכב הקיים לאחר שנתיים או שלוש שנים על הכביש. באותו העניין, כדאי גם לקנות רכב חדש באותה טווח השנים, לאחר מכירת הרכב הקיים בתקופות של שנתיים עד שלוש. מכירת הרכב בתקופת הזמן הזו תאפשר לצרכנים לא לאבד יותר מידי מערכו, למכור את הרכב במחיר גבוהה יותר, ולא להוציא יותר מידי כספים על רכב חדש מהיבואן או מהיצרן. בעת קניית רכב חדש כדאי לבדוק מהו התקציב שלכם, האם קיים הון עצמי, והאם תזדקקו להלוואה צדדית. ברוב המקרים, הלוואה לרכישת רכב חדש תהיה בחירה שתוביל לעסקה לא נכונה, עסקה יקרה, ולא משתלמת לצרכנים.
כלל הנתונים שהוצגו כאן הובאו ע"י מחקר מקיף, ניסיון של שנים, והרבה טעויות שהצטברו בדרך. ללא ספק, מכירת הרכב הקיים בתום ה- 3 השנים הראשונות תהיה הבחירה הטובה ביותר. קניית רכב חדש באמצעות הון עצמי או באמצעות פיקדונות בבנק תהיה הבחירה הטובה ביותר. יחד אם זאת, קניית הרכב בשילוב של הלוואה קטנה + הון עצמי תהיה הדרך האמצעית והטובה ביותר. בחרו חכם, בחרו ברכב חסכוני, עם נוחות ללא פשרות, ודרישות שחייבות להתקיים בתוך העסקה. מכאן ההחלטה בידיים שלכם, מקווים שעזרנו, הצוות המקצועי של גרר עוזר.