כיום, רכבים פרטיים הם אמצעי התניידות מרכזי ואינטגרלי בישראל. ובכל זאת, כיום רבים מוכרים את רכביהם הפרטיים, הן לטובת מעבר לתחבורה הציבורית והן לשם החלפתם ברכב חדש מסיבות כאלו ואחרות. על מנת להפיק רווח מסוים מן הרכב, עומדים אפיקים שונים בפני הבעלים. במאמר זה, נעסוק בשניים מן הבולטים ביותר – מכירת רכב פרטית בהשוואה למכירת רכב לפירוק. מהם היתרונות, החסרונות וההיבטים השונים? נרד לרזי הפרטים של כל אלו. לעבודה.
1) מצב הרכב הנמכר
ההבדל המרכזי ביותר בין שני האפיקים נוגע למצב הרכב. מצב זה, במידה רבה “מכריח” אותנו לפנות לאפיק מכירה כזה או אחר. אם כך, בפסקה זו ניגע בהתאמה בין מצב הרכב לסוג המכירה. מכירת רכב לפירוק, על פי רוב, משתלמת כאשר מצב הרכב חמור. מה הכוונה?
- רכב ישן – ייתכן שמדובר ברכב “עתיק” (למשל של נהג מונית שהשתמש בו שנים רבות, וכעת יצא לגמלאות) או ברכב משנתון ישן במיוחד. חשוב להבין שגם בקניית החלקים, ככל שרכב ישן יותר חלקיו הם החלק המהותי בו. בכל זאת, זה העיקר במכירת רכב לפירוק.
- תאונה – רכב שחלילה עבר תאונה קטלנית הוא רכב נוסף שמיועד לכך. תאונות הן גורם משמעותי שמונע מאיתנו לפנות לאפיק של מכירה פרטית, שכן פעמים רבות לא נוכל למצוא קונה שיהיה מעוניין ברכב במצב כזה. לצערנו, תאונות הן גורם מרתיע במיוחד בתחום המכירה הפרטית.
בשני המקרים האלו, הרכבים אינם מסוגלים לנסוע עוד על הכביש. בעיקר במקרים כאלו, אפיק הרווח היחידי שנותר פתוח הוא מחלקי הרכב – ואכן, במצב שכזה מכירת רכב לפירוק היא האופציה הנכונה בעינינו. לעומת זאת, בכל מצב פיזי אחר נעדיף מכירה של הרכב באופן פרטי. רכבים שמצבם טוב (לרוב) פשוט אינם מתאימים לשוק המכירה לפירוק.
2) המחיר
נקודה נוספת שחשוב לגעת בה בהשוואה היא המחיר. כמובן, זהו “לב” העניין במכירה. במכירת רכבים לפירוק המחיר נע לרוב בין כמה מאות שקלים לבין כמה אלפי שקלים, כאשר בממוצע, לו נתבקשנו להתמקד על מחירון רכבים לפירוק – היינו אומרים: 500-2000₪. המחיר במכירת רכב לפירוק מושפע מכמה גורמים:
- איכות החלקים – אם החלקים של הרכב פגומים והרכב עבר פגיעה משמעותית בתאונה – כמובן שהמחיר ינוע באופן כללי למאות שקלים ולא לאלפים. בניגוד לכך, רכב שהחלקים שלו איכותיים דיו יהיה משמעותית רווחי יותר.
- שנתון – שנתון ייצור הרכב “משחק” חלק משמעותי. ממש כמו במכירה פרטית, גם כאן ככל שהרכב חדש יותר – כך הוא נחשב יותר.
- סוג הרכב – יש חשיבות אדירה לסוג הרכב. כך, למשל, חלקים של רכב מרצדס או רכב יונדאי מכובד יכולים להשיג סכום נאה בהחלט של כמה אלפי שקלים במכירה לפירוק. שוב, הכל תלוי במצבם ופרמטרים שציינו.
ועוד – אלו הגורמים המשפיעים ביותר.
*נקודות שחשוב לציין: לרכבים במדינת ישראל אסור להישאר על הכביש ללא מעש. אם הרכב מחנה במקום מסוים ולא נוסע עוד, עליכם “להיפטר” ממנו. אחרת, תספגו לא מעט קנסות מיותרים. גם אם המחיר של מכירת רכב לפירוק אינו בשמיים ולא נראה כ־”מצדיק” את המאמץ, חשוב להיזכר בכך שהוא משקלל בתוכו קנסות רבים שייחסכו מאיתנו. לכן, אם הרכב “מסיים” את דרכו – בהחלט מדובר בדבר שחשוב לשקול.
בניגוד אל קניית רכבים לפירוק, הסכומים במכירת רכב פרטית גבוהים בהרבה. מדובר בסכומים שנעים על פי רוב בין עשרות אלפי שקלים למאות אלפי שקלים ויותר (בכל זאת, מדובר ברכבים תקינים ולעיתים יוצאים מן הכלל). מחירו של רכב פרטי שנמכר תלוי באותם גורמים שציינו באשר למכירת רכב לפירוק. ובכל זאת, יש “טוויסט” בעלילה – גורמים משפיעים נוספים:
- כמות הבעלים – בניגוד לרכבים שנמכרים לפירוק, במכירת רכב פרטית מדובר ברכבים שעדיין יהיו משומשים באופן תדיר. במקרה כזה, כמות הבעלים הקודמים היא קריטית – ורכבי יד שנייה, לצורך העניין, נחשבים לנחשקים. אלו רכבים שנמכרים בסכום גבוה מאוד, ביחס לרכב יד חמישית, לדוגמה. האינטרס של הקונים ברור – מי ירצה רכב ש־”עבר” כל כך הרבה? בתור קונים, אנו נחפש את החדש ביותר, הטוב ביותר – והמחיר בהתאם, יעלה או ירד.
- קילומטרז' – תקופת נסיעתו, המרחק שרכב עובר היא קריטית לקונה. ככל שרכב נוסע יותר – כך הוא מועד ליותר תיקונים תכופים, גלגליו נשחקים ומצבו כצפוי מדרדר בהדרגה. ברכבים שנמכרים לפירוק אין זה כל כך משנה, שכן בכל מקרה מדובר ברכבים שסביר להניח שלא ייסעו עוד – אך כאן מדובר בנקודה אינטגרלית. ככל שרכב נוסע פחות, כך מחירו יעלה ולהפך.
היכרויות קודמות – אם הרכב שימש בעבר כרכב של חברת ליסינג, זו נקודה שעלולה לפגוע בו ובמחיר שתוכלו “לגייס” עבורו. זוהי בחינה בעייתית עבור רכב – שכן היא פוגעת משמעותית ביוקרה שלו, שכן חברת ליסינג משמעה שהרכב עבר אינספור בעלים שונים לתקופות קצרות, ומי יודע מה “באמת קרה שם”? זו נקודה חשובה למחיר הרכב במכירה פרטית.
3) הבירוקרטיה
גם מבחינת הבירוקרטיה, הטפסים “האיומים” והעניינים שעלינו לטפל בהם הנלווים לשני סוגי המכירות – ישנם הבדלים. בעינינו, רמת הקושי מבחינת בירוקרטיה במכירת רכב לפירוק נמוכה יותר, ולכן נתחיל בהסבר קצר אודות ה־”מטלות השונות” שיוותרו לנו לעשות:
- איסוף פרטי הרכב – ראשית, עליכם לאסוף את כל פרטי הרכב השונים – סוגו, שנת הרכישה, התאונות שעבר, כל פרט שנראה לכם חשוב וראוי לציין על מנת שקונה הרכב יוכל לתת לכם את ההערכה הכנה ביותר. כמו כן, חשוב למסור מידע מהימן – דעו למשל, שאם אתם מוכרים את הרכב שלכם אל קונה רכבים לפירוק בצפון או בכל אזור אחר בארץ, לצורך הדוגמה, הוא אכן יאמת את המידע עם בדיקה פיזית.
- ביטול הרישום – במכירת רכב לפירוק, הרכב לרוב יורד מן הכביש. לכן, קונה הרכבים צפוי לבקש מכם לפנות למשרד הרישוי לרוב. יהיה עליכם למלא טופס חד-פעמי.
*שימו לב: יש ברשותכם רישיון נהיגה בתוקף, וטסט שתקופתו עדיין לא נגמרה (לרכב שנמכר לפירוק)? לידיעתכם, ניתן לקבל זיכוי ממשרד הרישוי על שארית תקופת הטסט. זאת, באמצעות בקשת החזר ממשרד הרישוי. מהצד השני של המתרס, ישנה הבירוקרטיה המורכבת דיו של מכירת הרכב הפרטית. גם במקרה שלה, נעסוק בנקודות החשובות ביותר:
- גילוי נאות – מכירת רכב פרטית, הן לחברה והן לאדם פרטי מוכרחת להיעשות תוך כדי גילוי נאות של כל הפרטים החשובים. “חוק מכירת רכב משומש” בישראל מחייב חתימה על חוזה מפורט בין המוכר לבין הקונה אשר מפרט את כל המידע על הרכב: בעלים קודמים, קילומטרז', תאונות עבר – כל מידע חשוב.
- מידע קודם – כל המידע מחברות הביטוח מוכרח להישמר, לכל הפחות 7 שנים אחורה. זוהי נקודה קריטית.
*נקודה חשובה: מומלץ שהחוזה ייכתב על ידי עורך דין שמעורה בנושא ו־”יסגור” את העניין מכל הפינות – כך תוכלו להבטיח שתהיו “מכוסים” מן הבחינות החוקיות השונות. מחיר הרכב הנמכר מוכרח להיכלל בחוזה על פי חוק. בעיקר בגלל העניין החוקי שמחייב חוזה מסודר מצדכם ואיסוף כל הפרטים לשם הגילוי הנאות – היינו אומרים שבירוקרטיה של מכירת רכב פרטי בהחלט מורכבת יותר.
לסיכום
במאמר זה ערכנו השוואה כוללת של מכירת רכב לפירוק לעומת מכירה פרטית. נגענו בנקודות השונות החשובות ביותר: מצב הרכבים הנמכרים ב־2 השיטות, הבירוקרטיה העומדת מאחורי האפיקים וכמובן – החשוב מכל – המחירים והגורמים מאחוריהם. כולנו תקווה שמאמר זה העשיר את הידע שלכם בתחום, והעניק לכם תמונה כוללת של הפרמטרים השונים.
כעת, כל המידע ברשותכם. בהצלחה!